Grafische vormgeving en dtp

Grafisch ontwerp

Bedrijven opereren vaak in een markt waarin veel rivalen min of meer hetzelfde product of dienst aanbieden. Het is daarom van belang dat zij zich weten te onderscheiden van de rest. De manier waarop is door het neerzetten van een sterk merk. Een merk dat consistent wordt doorgevoerd creëert herkenbaarheid, vertrouwen en zekerheid. Grafisch ontwerp – het vakgebied dat zich bezighoudt met het visueel maken van informatie – vormt hierbij de drijvende factor.

  • Logo ontwerp: een logo zorgt voor optimale herkenbaarheid van een bedrijf, waardoor het zich kan onderscheiden van andere bedrijven. Het is de grafische uiting die met een bedrijfs- of productnaam geassocieerd wordt. Het bestaat vaak uit een woordmerk die geschreven wordt in een bepaalde letter en grootte en een beeldmerk, de tekening. Soms omvat het logo ook een pay-off of slogan. Het is een algemene misvatting dat logo’s moeten vertellen wat het bedrijf doet. Logo’s zijn echter bedoeld om te identificeren, niet uit te leggen.
  • Huisstijl: ook wel corporate identity genoemd, behoort traditioneel een logo, een visitekaartje, een brief en vervolgpapier.
  • Printmedia: tot printmedia ontwerp behoren advertenties, flyers, brochures, posters en dergelijke.

curriculum vitae (cv) ontwerp

Sollicitatiebrieven worden vaak slecht en soms zelfs helemaal niet gelezen. Recruiters scannen snel het curriculum vitae en beoordelen dan of de kandidaat wel of niet geschikt is. Dat scannen vaak plaats binnen luttele seconden. Valt u na deze scan buiten de boot, dan is de kans dat de motivatiebrief gelezen wordt héél klein. Een curriculum vitae met een zakelijke, professionele uitstraling geeft net dat beetje extra, dat er voor kan zorgen dat u door deze eerste scan komt, waarna het cv echt gelezen gaat worden en u wellicht wordt uitgenodigd voor een gesprek.

Website ontwerp

Online aanwezigheid is een must voor elk bedrijf. Het is voor bedrijven van cruciaal belang om zich op een professionele en relevante manier online te presenteren. En omdat veel mensen online onderzoek doen, is de website meestal het eerste contactmoment tussen u en uw potentiële klanten. Voor veel mensen vormt de website de belangrijkste indicator voor de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van een bedrijf.

Desktop Publishing (DTP)

Het opmaken van pagina’s van een tijdschrift, boek, folder, etc. met behulp van de computer wordt DTP genoemd. Door het combineren van tekst, foto’s en illustraties kan basismateriaal tot een mooi en professioneel lay-out gemaakt worden.

 

U kunt hier meer lezen over mijn activiteiten als grafisch vormgever en dtp’er.